WYMAGANIA EDUKACYJNE Z RELIGII
Według "Podstawy programowej Katechezy Kościoła Katolickiego w Polsce" głównym zadaniem katechezy jest :"doprowadzenie człowieka nie tylko do spotkania z Jezusem, ale do zjednoczenia, a nawet głębokiej z Nim zażyłości.". W związku z tym, wszystkie podejmowane treści edukacyjne i związane z nimi wymagania nie stanowią celu samego w sobie. Celem samym w sobie jest dobro ucznia wyrażone w możliwości budowania przez niego relacji z Bogiem, sobą samym a przez to z innymi. Dlatego też "zadaniem nauczyciela religii jest (...) wspomaganie ucznia w wszechstronnym rozwoju intelektualnym, emocjonalnym, społecznym, moralnym i religijnym."(Dyrektorium)
Zgodnie ze wskazaniami cytowanego Dyrektorium ( inaczej podstawy programowej do nauczania religii katolickiej) to wspomaganie obejmuje następujące zagadnienia:
■ początek świata i sens historii;
■ fundament wartości etycznych;
■ funkcja religii w kulturze;
■ przeznaczenie człowieka;
■ relacja ze środowiskiem naturalnym (DOK 73).
Dyrektorium podkreśla również, że "Stosowanie korelacji nauczania religii z edukacją szkolną jest pożądane zarówno ze względów katechetycznych (łączenie doświadczenia życia z wiarą chrześcijańską), dydaktycznych (łatwiejsze przyswojenie tych samych treści, które omawia się w różnych aspektach na różnych lekcjach),jak i wychowawczych (ukazanie uczniom jedności prawdy oraz szacunku(do niej)." Tym samym zachęca do współpracy interdyscyplinarnej.
WYMAGANIA EDUKCYJNE DLA KLAS I-IV
Wymagania (ocenianie wiadomości i umiejętności ucznia) zostały opracowane w oparciu o wymagania edukacyjne zawarte w „Podstawie programowej katechezy Kościoła katolickiego w Polsce”oraz realizowany przez nauczyciela „Program nauczania”.
Będzie to program AZ-1-01/18 zatwierdzony przez KEP (komisję wychowania katolickiego)
19 IX 2018 o tytule "Zaproszeni na ucztę z Jezusem" realizowany w materiale przygotowanym przez wydawnictwo JEDNOŚĆ :
dla klas I - "Poznaję Boży świat"
dla klas II - "Odkrywam Królestwo Boże"
dla klas III - "Poznaję Jezusa"
dla klas IV - "Odkrywam życie z Jezusem"
PODSTAWA PROGRAMOWA NAUCZANIA RELIGII
W KLASACH I – IV SZKOŁY PODSTAWOWEJ
Zadania Katechezy |
Uczeń
|
Rozwijanie poznania wiary |
- wskazuje owoce chrztu świętego i zobowiązania wynikające z jego przyjęcia - wskazuje, że Bóg zaprasza do przyjaźni, jest zawsze blisko nas, obdarza łaską, - odnajduje w codzienności ślady Bożych darów i umie dziękować za nie, - wskazuje znaczenia Pisma Świętego w życiu człowieka, - uważnie słucha słów Pisma Świętego, - wskazuje najważniejsze przymioty Boga, - omawia teksty potwierdzające wiarę w zmartwychwstanie Jezusa, - opowiada o zesłaniu Ducha Świętego, - wskazuje, w jaki sposób może wyrazić wdzięczność panu Jezusowi za dar Jego ofiary, - opowiada o wierze w powtórne przyjście Jezusa, - opowiada o misji Kościoła, - uzasadnia konieczność łaski Bożej dla zbawiania, - wyjaśnia, że stworzenie jest przejawem miłości Bożej, - omawia teksty mówiące o działaniu Boga, - wyjaśnia pojęcia: anioł, szatan, zbawienie, grzech, prorok i apostoł |
Wychowanie liturgiczne |
- wymienia sakramenty święte, - wyjaśnia podstawowe gesty znaki i symbole liturgiczne, - wskazuje na religijny wymiar świąt Bożego Narodzenia i Wielkanocy, - kojarzy nabożeństwo drogi krzyżowej, różańcowe, majowe i czerwcowe z czcią do Jezusa ukrzyżowanego, Maryi i Najświętszego Serca Jezusowego, - wskazuje elementy świętowania niedzieli, - wskazuje elementy świętowania Wielkanocy, - wyjaśnia pojęcie miłosierdzia Bożego, - określa sposoby walki z grzechem, - wskazuje, co dokonuje się w sakramencie pokuty i pojednania, - wskazuje jak należy przygotować się do sakramentu pokuty i pojednania, - wyjaśnia, dlaczego należy systematycznie korzystać z sakramentu pokuty i pojednania, - opowiada o ustanowieniu Eucharystii, - wskazuje, że Eucharystia jest ofiarą Chrystusa i Kościoła, - opowiada o tym, co dzieje się podczas poszczególnych części Mszy Świętej, - wskazuje, jak należy przygotować się do uczestnictwa do Mszy Świętej i przyjęcia Komunii Świętej, - wyjaśnia pojęcia: post eucharystyczny, Komunia Święta i Najświętszy Sakrament |
Formacja moralna |
- omawia wybrane przypowieści Jezusa, - podaje przykłady niesienia pomocy innym, - rozwija postawę zaufania do pana Boga i odpowiedzi na Jego wezwanie, - opowiada o znaczeniu sumienia, - wyjaśnia, jakie postawy sprzeciwiają się Bożym przykazaniom, - wskazuje, jak w codziennym życiu, należy zachowywać przykazania Boże, - wyjaśnia, na czym polega wiara w Boga, zaufanie i szacunek do Niego, - uzasadnia, dlaczego niedziela, jest najważniejszym dniem chrześcijanina, - charakteryzuje, na czym polega, postawa szacunku wobec rodziców i innych dorosłych oraz właściwe odniesienie do drugich; wdzięczność, gotowość do dzielenia się z innymi, wzajemne obdarowanie się, przeproszenie, - wyjaśnia zagrożenie zdrowia własnego i innych, - prezentuje właściwe postawy w stosunku do otaczającego środowiska, przyrody i własnego ciała, - uzasadnia postawę szacunku i troski o własność swoją, cudzą i wspólną, - wyjaśnia, na czym polega postawa prawdomówności i uczciwości, - uzasadnia szacunek do wartości doczesnych, - wskazuje, jak należy troszczyć się o dobro wspólne; klasowe, rodzinne, parafialne, - odróżnia dobro od zła, - wskazuje wrażliwość na przejawy dobra i zła, - przejawia postawę życzliwości i koleżeństwa wobec rówieśników, - wskazuje, w czym może naśladować postaci biblijne i świętych, |
Wychowanie do modlitwy |
- wskazuje cechy modlitwy, - odróżnia modlitwę od innych wypowiedzi i działań ludzkich, - zna wybrane modlitwy, pieśni i piosenki, - formułuje samodzielnie modlitwę, w której wielbi Boga, dziękuje Bogu, prosi i przeprasza Boga, - omawia wybrane prośby modlitwy Ojcze nasz, - wskazuje przykłady modlitwy w Biblii, - odróżnia modlitwy prośby, dziękczynienia, przeproszenia i uwielbienia, - wskazuje sytuację, w których się modli, |
Wychowanie do życia wspólnotowego |
- wskazuje, jak tworzyć wspólnotę i jedność w klasie, rodzinie, - dobiera właściwe formy komunikowania się z innymi, - wskazuje jak trzeba pielęgnować przyjaźń, - wskazuje, jak tworzyć wspólnotę, jedność w parafii, - wyjaśnia poszczególne przykazania kościelne, - wskazuje, co jako dziecko może uczynić dla Kościoła – wspólnoty oraz wspólnoty świeckiej |
Wprowadzenie do misji |
- wskazuje, na czym polega dobre wypełnianie czynów apostolskich w codziennym życiu, - wyjaśnia, po co dzielić się z innymi swoją wiedzą o Bogu. |
Ocena celująca - Uczeń nie tylko definiuje ale własnymi słowami tłumaczy zakres poznanych prawd wiary. Czynnie angażuje się w tok przeprowadzanych zajęć i chętnie podejmuję się różnych związanych z nimi inicjatyw. Systematycznie uzupełnia zadania z zeszytu ćwiczeń , zapamiętując w kreatywny sposób istotę treści zajęć dydaktycznych. Zna obowiązujące modlitwy Małego Katechizmu Uczeń nabiera umiejętności łączenia treści katechezy z przyjmowaną przez siebie postawą wobec Boga,siebie i innych. Uczeń poszukuje i sam formułuje pytania, tematy dotyczące wiary, które go nurtują a które wykraczają poza podstawowy materiał lekcyjny. Uczeń bierze udział w dodatkowych przedsięwzięciach umożliwiających rozwój jego wiedzy religijnej lub wiary.
Ocena bardzo dobra - Uczeń nie tylko definiuje ale własnymi słowami tłumaczy zakres poznanych prawd wiary. Czynnie angażuje się w tok przeprowadzanych zajęć i chętnie podejmuję się różnych związanych z nimi inicjatyw. Systematycznie uzupełnia zadania z zeszytu ćwiczeń , zapamiętując w kreatywny sposób istotę treści zajęć dydaktycznych. Zna obowiązujące modlitwy Małego Katechizmu Uczeń nabiera umiejętności łączenia treści katechezy z przyjmowaną przez siebie postawą wobec Boga,siebie i innych.
Ocena dobra - Uczeń nie tylko definiuje ale własnymi słowami tłumaczy zakres poznanych prawd wiary. Czynnie angażuje się w tok przeprowadzanych zajęć i chętnie podejmuję się różnych związanych z nimi inicjatyw. Systematycznie uzupełnia zadania z zeszytu ćwiczeń , zapamiętując w kreatywny sposób istotę treści zajęć dydaktycznych. Zna ważniejsze modlitwy Małego Katechizmu. Uczeń nabiera umiejętności łączenia treści katechezy z przyjmowaną przez siebie postawą wobec Boga,siebie i innych.
Ocena dostateczna - Uczeń definiuje zakres poznanych prawd wiary. Czynnie angażuje się w tok przeprowadzanych zajęć. Systematycznie uzupełnia zadania z zeszytu ćwiczeń. Zna tylko niektóre modlitwy Małego Katechizmu. Uczeń nabiera umiejętności łączenia treści katechezy z przyjmowaną przez siebie postawą wobec Boga,siebie i innych.
Ocena dopuszczająca - Uczeń ma problemy z definiowaniem zakresu poznanych prawd wiary. Nie angażuję się w tok przeprowadzanych zajęć. Sporadycznie uzupełnia zadania z zeszytu ćwiczeń. Zna tylko niektóre modlitwy Małego Katechizmu. Uczeń nie łączy jeszcze w odpowiedni sposób treści katechezy z przyjmowaną przez siebie postawą wobec Boga,siebie i innych.
JN - Jeszcze nie - Uczeń ma trudności z definiowaniem poznanych podstawowych prawd wiary. Nie angażuję się w tok przeprowadzonych zajęć. Nie uzupełnia zeszytu ćwiczeń i nie wychodzi z inicjatywą wobec nauczyciela, by prosić o pomoc. Uczeń w sposób lekceważący podchodzi do przedmiotu i nie szanuje miejsc, przedmiotów,gestów religijnych.
WYMAGANIA EDUKCYJNE DLA KLAS V-VIII
Wymagania (ocenianie wiadomości i umiejętności ucznia) zostały opracowane w oparciu o wymagania edukacyjne zawarte w „Podstawie programowej katechezy Kościoła katolickiego w Polsce”oraz realizowany przez nauczyciela „Program nauczania”.
Będzie to program AZ-2-02/20 zatwierdzony przez KEP (komisję wychowania katolickiego)
11 V 2020 o tytule :"Przez prawdę,piękno i dobro zdobywamy świętość" realizowany w materiale przygotowanym przez wydawnictwo JEDNOŚĆ :
dla klasy V - "Szczęśliwi,którzy szukają Prawdy"
dla klasy VI - " Szczęśliwi, którzy odkrywają piękno"
dla klasy VII - "Szczęśliwi, którzy czynią dobro"
dla klasy VIII - " Szczęśliwi,którzy zdobywają świętość"
PODSTAWA PROGRAMOWA NAUCZANIA RELIGII
W KLASACH V – VI SZKOŁY PODSTAWOWEJ
Zadania Katechezy |
Uczeń |
Rozwijanie poznania wiary |
– wskazuje, dlaczego chrześcijanin powinien poznawać Objawienie Boże i nauczanie Kościoła – odnajduje i interpretuje poszczególne fragmenty Pisma Świętego, – integruje wydarzenia biblijnez liturgią, rokiem liturgicznym i zwyczajami, aktualnymi wyzwaniami życiowymi. – referuje wydarzenia i teksty biblijne odnoszące się podsta- wowych prawd wiary Kościoła, – opisuje działanie Ducha Świętego w Kościele i w świecie, – wskazuje na związki Biblii, wiary i Kościoła z życiem narodu. |
Wychowanie liturgiczne |
– posługuje się symbolami, odczytuje je i interpretuje, – wskazuje biblijne podstawy sakramentów, – wskazuje proste teksty liturgiczne odnoszące się do po- szczególnych sakramentów, – wyjaśnia znaczenie sakramentów w życiu chrześcijańskim, – wskazuje proste teksty liturgiczne odnoszące się do roku liturgicznego, – wskazuje związek okresów liturgicznych z życiem chrześ- cijańskim, – wskazuje, jak może czynnie, świadomie włączyć się w litur- gię roku Kościoła |
Formacja moralna |
– wskazuje różnicę między dobrem i złem w podstawowych sytuacjach moralnych, – dostrzega konsekwencje dobra i zła, – wskazuje, jak zastosować wskazania prawa Bożego w konkretnych sytuacjach życiowych, – rozumie, co znaczy być odpowiedzialnym, – wskazuje, jak pracować nad rozwojem sumienia chrześcijań- skiego, – uzasadnia wartość sakramentu pokuty i pojednania – wskazuje chrześcijańskie motywy wyborów w codzien- nym życiu, – przejawia refleksyjną postawę wobec różnych sytuacji życio- wych i zobowiązań moralnych – rozwija pozytyw ny stosunek do daru płciowości. |
Wychowanie do modlitwy |
– przejawia postawę szacunku i zaufania Bogu, – wyraża słowami modlitwę dziękczynienia, uwielbienia, przeproszenia i prośby. – formułuje modlitwy tekstami biblijnymi i własnymi słowami, – podaje przykłady ludzi modlitwy, – wskazuje na wybranym przykładzie wpływ modlitwy na życie człowieka. |
Wychowanie do życia wspólnotowego |
– rozwija poczucie przynależności do różnych wspólnot: Kościoła, narodu, rodziny, grupy szkolnej i koleżeńskiej, – angażuje się we własny rozwój emocjonalny i społeczny podejmuje wysiłek uczestnictwa w życiu Kościoła, rodziny, szkoły i społeczeństwa, – reaguje na niewłaściwe zachowania w określonej grupie, – włącza się w akcje pomocy potrzebującym, – rozwiązuje podstawowe sytuacje w duchu wiary chrześ- cijańskiej. |
Wprowadzenie do misji |
– wskazuje własne miejsce w rodzinie, szkole, Kościele i innych społecznościach, – odpowiedzialnie podejmuje własne zadania w najbliższym otoczeniu, – włącza się w różne formy apostolstwa oraz pomocy misjom ad gentes. wskazuje, w jaki sposób może naśladować postaci świętych, – wskazuje, w jaki sposób może dawać świadectwo wiary w podstawowych sytuacjach życia codziennego. |
Ocena celująca - Uczeń nie tylko definiuje ale własnymi słowami tłumaczy zakres poznanych prawd wiary. Czynnie angażuje się w tok przeprowadzanych zajęć i chętnie podejmuję się różnych związanych z nimi inicjatyw. Systematycznie prowadzi zeszyt , uzupełniając go w kreatywny sposób materiałem realizowanym w czasie lekcji. Uczeń samodzielnie porusza się po wybranych, znanych fragmentach Pisma Świętego i stara się je omówić własnymi słowami. Uczeń podejmuje refleksje nad omawianymi tematami i wyraża ją w wypowiedziach ustnych czy poprzez prace artystyczne, pisemne. Nabiera umiejętności łączenia treści katechezy z przyjmowaną przez siebie postawą wobec Boga,siebie i innych. W ten sposób zaczyna w bardziej świadomy sposób budować stopniowo swój światopogląd w oparciu o wartości chrześcijańskie. Uczeń poszukuje i sam formułuje pytania, tematy dotyczące wiary, które go nurtują a które wykraczają poza podstawowy materiał lekcyjny. Uczeń bierze udział w dodatkowych przedsięwzięciach umożliwiających rozwój jego wiedzy religijnej lub wiary.
Ocena bardzo dobra - Uczeń nie tylko definiuje ale własnymi słowami tłumaczy zakres poznanych prawd wiary. Czynnie angażuje się w tok przeprowadzanych zajęć i chętnie podejmuję się różnych związanych z nimi inicjatyw. Systematycznie prowadzi zeszyt , uzupełniając go w kreatywny sposób materiałem realizowanym w czasie lekcji. Uczeń z pomocą katechety odnajduje znane fragmenty Pisma Świętego i stara się je omówić własnymi słowami. Uczeń podejmuje refleksje nad omawianymi tematami i wyraża ją w wypowiedziach ustnych czy poprzez prace artystyczne, pisemne. Uczeń nabiera umiejętności łączenia treści katechezy z przyjmowaną przez siebie postawą wobec Boga,siebie i innych. W ten sposób zaczyna w bardziej świadomy sposób budować stopniowo swój światopogląd w oparciu o wartości chrześcijańskie. Uczeń poszukuje i sam formułuje pytania, tematy dotyczące wiary, które go nurtują a które wykraczają poza podstawowy materiał lekcyjny.
Ocena dobra - Uczeń nie tylko definiuje ale własnymi słowami tłumaczy zakres poznanych prawd wiary. Czynnie angażuje się w tok przeprowadzanych zajęć i chętnie podejmuję się różnych związanych z nimi inicjatyw. Systematycznie prowadzi zeszyt , uzupełniając go w kreatywny sposób materiałem realizowanym w czasie lekcji. Uczeń z pomocą katechety odnajduje znane fragmenty Pisma Świętego i stara się je omówić własnymi słowami. nabiera umiejętności łączenia treści katechezy z przyjmowaną przez siebie postawą wobec Boga,siebie i innych. W ten sposób zaczyna w bardziej świadomy sposób budować stopniowo swój światopogląd w oparciu o wartości chrześcijańskie.
Ocena dostateczna - Uczeń definiuje zakres poznanych prawd wiary. Czynnie angażuje się w tok przeprowadzanych zajęć. Stara się systematycznie prowadzić zeszyt ale nie dba o uzupełnienie wszystkich treści i estetykę. Uczeń z pomocą katechety odnajduje znane fragmenty Pisma Świętego i stara się również z jego pomocą omówić je własnymi słowami. Uczeń nabiera umiejętności łączenia treści katechezy z przyjmowaną przez siebie postawą wobec Boga,siebie i innych. W ten sposób zaczyna w bardziej świadomy sposób budować stopniowo swój światopogląd w oparciu o wartości chrześcijańskie.
Ocena dopuszczająca - Uczeń ma problemy z definiowaniem zakresu poznanych prawd wiary. Nie angażuję się w tok przeprowadzanych zajęć. Sporadycznie uzupełnia treści omawiane na danych jednostkach lekcyjnych w swoim zeszycie. Uczeń z pomocą katechety odnajduje znane fragmenty Pisma Świętego ale nie omawia ich jeszcze własnymi słowami Uczeń nie łączy jeszcze w odpowiedni sposób treści katechezy z przyjmowaną przez siebie postawą wobec Boga, siebie i innych.
JN - Jeszcze nie - Uczeń ma trudności z definiowaniem poznanych podstawowych prawd wiary. Nie angażuję się w tok przeprowadzonych zajęć. Nie uzupełnia zeszytu i nie wychodzi z inicjatywą wobec nauczyciela, by prosić o pomoc. Uczeń w sposób lekceważący podchodzi do przedmiotu i nie szanuje miejsc, przedmiotów,gestów religijnych.
WYMAGANIA EDUKCYJNE DLA KLAS VII-VIII
Wymagania (ocenianie wiadomości i umiejętności ucznia) zostały opracowane w oparciu o wymagania edukacyjne zawarte w „Podstawie programowej katechezy Kościoła katolickiego w Polsce”oraz realizowany przez nauczyciela „Program nauczania”.
Będzie to program AZ-2-02/20 zatwierdzony przez KEP (komisję wychowania katolickiego)
11 V 2020 o tytule :"Przez prawdę,piękno i dobro zdobywamy świętość" realizowany w materiale przygotowanym przez wydawnictwo JEDNOŚĆ :
dla klasy VII - "Szczęśliwi, którzy czynią dobro"
dla klasy VIII - " Szczęśliwi,którzy zdobywają świętość"
PODSTAWA PROGRAMOWA NAUCZANIA RELIGII
W KLASACH VII-VIII SZKOŁY PODSTAWOWEJ
Zadania Katechezy |
Uczeń |
Rozwijanie poznawania wiary |
uzasadnia znaczenie wiary i jej przymiotów w życiu człowieka, – ukazuje trudności w wierze oraz sposoby ich przezwyciężania, – przedstawia argumenty, które pomagają człowiekowi wytrwać w wierze i przezwyciężać trudności z nią związane, – przedstawia związek wiary chrześcijańskiej z wyjaśnieniem sensu życia człowieka – opisuje proces formowania się ksiąg biblijnych, – charakteryzuje związek między Pismem Świętym i Tradycją, – dokonuje interpretacji literackiej i religijnej wybranych fragmentów biblijnych, – wskazuje przykłady gatunków literackich w księgach biblijnych, – uzasadnia konieczność określenia gatunków literackich dla właściwej interpretacji tekstów biblijnych, – przedstawia podstawowe wydarzenia należące do starote- stamentalnej historii zbawienia w porządku chronologicznym (patriarchowie, wędrówka do Ziemi Obiecanej, epoka sędziów, pierwsi królowie, podzielone królestwo, niewola babilońska, powstanie machabejskie, sytuacja Izraela przed narodzeniem Chrystusa), – prezentuje najważniejsze wydarzenia życia wybranych postaci starotestamentalnych: patriarchów, Mojżesza, Jozuego, Samuela, Saula, Dawida, Salomona, braci machabejskich, wybranych proroków, – dokonuje aktualizacji faktów związanych z wybranymi postaciami Starego i Nowego Testamentu, – prezentuje specyfikę i orędzie poszczególnych Ewangelii, – wskazuje na wątki, tematy i postaci biblijne obecne w literaturze pięknej. – prezentuje starożytne świadectwa biblijne, patrystyczne i pozachrześcijańskie na temat historyczności Jezusa, – przedstawia podstawowe fakty życia i działalności Jezusa Chrystusa w porządku chronologicznym, – uzasadnia podstawowe implikacje dla życia chrześcijanina wynikające z Wcielenia i Odkupienia wyjaśnia pojęcia grzechu przeciwko Duchowi Świętemu, – określa sposób obecności i działania Ducha Świętego w Kościele. |
Wychowanie liturgiczne |
– przedstawia sposoby obecności Chrystusa w liturgii, – charakteryzuje liturgię jako dialog Boga z człowiekiem (dar i odpowiedź), – interpretuje znaki, symbole liturgiczne oraz postawy występujące podczas liturgii, – odczytuje na podstawie tekstów obrzędów liturgicznych związek opisywanych wydarzeń z życiem chrześcijanina, – formułuje argumenty za uczestnictwem w liturgii, – wyjaśnia rolę sztuki sakralnej w liturgii Kościoła. charakteryzuje poszczególne okresy liturgiczne w oparciu o KKK, – interpretuje teksty wybranych czytań mszalnych w kontekście okresów liturgicznych, – charakteryzuje istotę kultu Serca Pana Jezusa, Maryi oraz świętych, – charakteryzuje liturgiczne i paraliturgiczne formy świętowania w poszczególnych okresach liturgicznych, – uzasadnia religijny wymiar świąt Bożego Narodzenia i Wielkanocy oraz okresu Wielkiego Postu, – charakteryzuje obrzędy bierzmowania, – opisuje skutki i konsekwencje egzystencjalne bierzmowania. |
Formacja moralna |
– charakteryzuje relację Bóg – człowiek, – charakteryzuje rolę pokory i pychy w odniesieniu do relacji Bóg – człowiek, – charakteryzuje obowiązki wynikające z poszczególnych przykazań Bożych, – opisuje wykroczenia przeciwko poszczególnym przykazaniom Bożym, – interpretuje rozumienie pojęcia prawdziwej miłości w różnych aspektach życia ludzkiego, – uzasadnia koncepcję szczęścia zawartą w Ośmiu Błogosławieństwach, – wykazuje związek między życiem Błogosławieństwami i życiem w łasce Bożej, – analizuje wpływ zabobonu, bałwochwalstwa, wróżbiarstwa, magii na budowanie właściwych relacji między Bogiem a człowiekiem, – ocenia postawy moralne związane z przeżywaniem niedzieli, – ilustruje właściwe zachowania dzieci względem rodziców, – uzasadnia świętość życia ludzkiego – wyjaśnia wartość czystości w różnych okresach życia, – analizuje wpływ nieuczciwości, krzywoprzysięstwa i wiarołomstwa na życie religijne człowieka |
Wychowanie do modlitwy |
– uzasadnia znaczenie modlitwy jako centrum życia chrześcijanina, – interpretuje teksty dotyczące modlitwy Jezusa, – określa poszczególne rodzaje i formy modlitwy oraz postawy modlitewne, – odczytuje przesłanie wypływające z wezwań Modlitwy Pańskiej, – uzasadnia wartość Modlitwy Pańskiej jako programu drogi życia chrześcijanina, – uzasadniania wartość modlitewnej i samodzielnej lektury Biblii. |
Wychowanie do życia wpólnotowego |
– opisuje na podstawie tekstów biblijnych etapy powstawania Kościoła, – charakteryzuje najważniejsze obrazy biblijne Kościoła, – opisuje Kościół poprzez jego przymioty, wykorzystując wiedzę historyczną i opierając się na wybranych tekstach biblijnych, – ocenia na podstawie wiadomości z biblijnej nauki o Kościele życie współczesnych chrześcijan, – opisuje ustrój hierarchiczny Kościoła, – wyjaśnia pojęcia: Stolica Apostolska, papież, kuria rzymska, nuncjusz, konferencja episkopatu, metropolia, metropolita, diecezja, biskup, parafia, proboszcz. – ukazuje związek między chrześcijaństwem i dziedzictwem świata antycznego, – wskazuje źródła odnoszące się do początków chrześcijaństwa oraz starożytnych prześladowań chrześcijan, – prezentuje przyczyny i przebieg schizmy wschodniej, – charakteryzuje problematykę stosunków państwa i Kościoła, – wskazuje aktualność idei benedyktyńskiej i franciszkańskiej – ocenia na podstawie wybranych tekstów źródłowych oraz współczesnych dokumentów Kościoła okoliczności powstania i działalność inkwizycji, – wskazuje przyczyny, przebieg i główne idee reformacji oraz reformy katolickiej, – charakteryzuje podstawy intelektualne oświecenia, zwłaszcza deizm i racjonalizm, zauważając ich antychrześcijańskie nastawienie, – opisuje przebieg prześladowań Kościoła w okresie rewolucji francuskiej, – określa wyzwania społeczne w Europie XIX wieku i udzieloną na nie odpowiedź Kościoła, – przedstawia w sposób syntetyczny rozwój nauczania Kościoła w trakcie soborów: trydenckiego i I watykańskiego – wyjaśnia różnice i podobieństwa katolicyzmu i pozostałych głównych wyznań chrześcijańskich oraz wskazuje perspektywy i granice ekumenizmu, – wskazuje inicjatywy ekumeniczne podejmowane w Kościele katolickim i innych Kościołach oraz wspólnotach chrześcijańskich, – wyjaśnia i uzasadnia pojęcia interkomunii, sukcesji apostolskiej, konieczności łaski Bożej do zbawienia, miejsca Pisma św. w życiu chrześcijanina |
Wprowadzenie do misji |
– posługując się cytatami biblijnymi, wyjaśnia cel misji katolickich, – ukazuje rozwój misji katolickich charakteryzuje formy zaangażowania w apostolstwo świeckich, – wyjaśnia zaangażowanie chrześcijan w tworzenie kultury, – wyjaśnia, jak można naśladować postacie biblijne w wyznawaniu wiary, – wyjaśnia pozorność konfliktu nauki i wiary – porównuje religie świata, określając specyfikę chrześcijaństwa, – wyjaśnia pojęcia fanatyzm religijny, obojętność religijna, – uzasadnia właściwą postawę chrześcijanina wobec sekt |
Ocena celująca - Uczeń nie tylko definiuje ale własnymi słowami tłumaczy zakres poznanych prawd wiary. Czynnie angażuje się w tok przeprowadzanych zajęć i chętnie podejmuję się różnych związanych z nimi inicjatyw. Systematycznie prowadzi zeszyt , uzupełniając go na bieżąco. Uczeń
sam poszukuje i formułuje pytania lub tematy dotyczące wiary, które go nurtują a które wykraczają poza podstawowy materiał lekcyjny. Analizuje on przyjmowane treści, poddaje samodzielnej refleksji i otwarcie konfrontuje z obecnie kształtującym się w nim światopoglądem. Uczeń zaczyna sam rozróżniać i poddawać ocenie rzeczywistość w oparciu o poznawane prawdy wiary,wartości i zasady etyczne. Łączy treści katechezy z przyjmowaną przez siebie postawą wobec Boga,siebie i innych. Uczeń opanowuje obowiązujące treści katechizmu w ramach przygotowania do sakramentu bierzmowania. Rozumie naturę tego sakramentu i skutki jego przyjęcia. Uczeń bierze udział w dodatkowych przedsięwzięciach umożliwiających rozwój jego wiedzy religijnej i wiary.
Ocena bardzo dobra - Uczeń nie tylko definiuje ale własnymi słowami tłumaczy zakres poznanych prawd wiary. Czynnie angażuje się w tok przeprowadzanych zajęć i chętnie podejmuję się różnych związanych z nimi inicjatyw. Systematycznie prowadzi zeszyt , uzupełniając go na bieżąco. Uczeń sam poszukuje i formułuje pytania lub tematy dotyczące wiary, które go nurtują a które wykraczają poza podstawowy materiał lekcyjny. Analizuje on przyjmowane treści, poddaje samodzielnej refleksji i otwarcie konfrontuje z obecnie kształtującym się w nim światopoglądem. Uczeń łączy treści katechezy z przyjmowaną przez siebie postawą wobec Boga,siebie i innych. Uczeń opanowuje obowiązujące treści katechizmu w ramach przygotowania do sakramentu bierzmowania. Rozumie naturę tego sakramentu i skutki jego przyjęcia.
Ocena dobra - Uczeń nie tylko definiuje ale własnymi słowami tłumaczy zakres poznanych prawd wiary. Czynnie angażuje się w tok przeprowadzanych zajęć i chętnie podejmuję się różnych związanych z nimi inicjatyw. Systematycznie prowadzi zeszyt , uzupełniając go na bieżąco. Łączy treści katechezy z przyjmowaną przez siebie postawą wobec Boga,siebie i innych. Analizuje on przyjmowane treści, poddaje samodzielnej refleksji i otwarcie konfrontuje z obecnie kształtującym się w nim światopoglądem. Uczeń opanowuje obowiązujące treści katechizmu w ramach przygotowania do sakramentu bierzmowania. Rozumie naturę tego sakramentu i skutki jego przyjęcia.
Ocena dostateczna - Uczeń definiuje zakres poznanych prawd wiary. Czynnie angażuje się w tok przeprowadzanych zajęć. Stara się systematycznie prowadzić zeszyt ale nie dba o uzupełnienie wszystkich treści. Łączy treści katechezy z przyjmowaną przez siebie postawą wobec Boga,siebie i innych. Uczeń nie opanowuje wszystkich obowiązujących treści katechizmu w ramach przygotowania do sakramentu bierzmowania ale wyraża chęć pomocy w ich przyswojeniu. Rozumie naturę tego sakramentu i skutki jego przyjęcia.
Ocena dopuszczająca - Uczeń ma problemy z definiowaniem zakresu poznanych prawd wiary. Nie angażuję się w tok przeprowadzanych zajęć. Sporadycznie uzupełnia treści omawiane na danych jednostkach lekcyjnych w swoim zeszycie. Uczeń nie łączy jeszcze w odpowiedni sposób treści katechezy z przyjmowaną przez siebie postawą wobec Boga,siebie i innych. Uczeń nie opanowuje wszystkich obowiązujących treści katechizmu w ramach przygotowania do sakramentu bierzmowania ale wyraża chęć pomocy w ich przyswojeniu. Rozumie naturę tego sakramentu i skutki jego przyjęcia.
JN - Jeszcze nie - Uczeń ma trudności z definiowaniem poznanych podstawowych prawd wiary.
Nie angażuję się w tok przeprowadzonych zajęć. Nie uzupełnia zeszytu i nie wychodzi z inicjatywą wobec nauczyciela, by prosić o pomoc. .Uczeń w sposób lekceważący podchodzi do przedmiotu i nie szanuje miejsc, przedmiotów,gestów religijnych. Uczeń nie opanowuje wszystkich obowiązujących treści katechizmu w ramach przygotowania do sakramentu bierzmowania i nie wyraża chęci ich przyswojenia. Nie rozumie natury tego sakramentu i skutków jego przyjęcia.